Ciasto czekoladowe z powidłami


Przepis na to ciasto znalazłam w grudniowym numerze Mojego Gotowania. W zamyśle był to piernik czekoladowy z powidłami. Dla mnie to ciasto niewiele ma wspólnego z piernikiem. To bardziej ciasto czekoladowe, pyszne i wilgotne. A dodatek suszonych i kandyzowanych owoców jest nie tylko piękną dekoracją tego ciasta, ale i smakowitym dodatkiem. Przy okazji tego przepisu pierwszy raz zetknęłam się z cukrem muscovado. Jest to nierafinowany cukier trzcinowy z posmakiem melasy wytwarzany na Barbadosie. W Krakowie udało mi się znaleźć trzy rodzaje muscovado: ciemny, jasny i z dużą zawartością melasy. Wybrałam i zakupiłam ciemny, czyli dark muscovado - ma on ciemnobrązowy kolor i klejącą, lekko wilgotną konsystencję. Oprócz tego, że jest doskonały do pieczenia czekoladowych ciast i pierników, to wyśmienicie smakuje z nim również kawa.




Ciasto
  • 150 g masła
  • 10 g cukru muscovado
  • 200 g miodu
  • 1/2 łyżeczki mielonych goździków
  • szczypta mielonej gałki muszkatołowej
  • szczypta czarnego pieprzu
  • 1 łyżeczka mielonego cynamonu
  • 2 łyżeczki mielonego imbiru
  • 1 i 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 2 jajka
  • 250 ml mleka
  • 250 g mąki pszennej
  • 5 łyżek kakao
  • 150 g posiekanej gorzkiej czekolady
  • 50 g obranych migdałów 

Dodatkowo
  • powidła śliwkowe 
  • 3 łyżki masła
  • 3 łyżki kakao
  • 60 ml amaretto 
  • 5 łyżek śmietany 36% tł.
  • 3 łyżki cukru pudru
  • suszone figi (najlepiej wybrać takie bardzo miękkie i wilgotne)
  • suszone morele
  • kandyzowane wiśnie
  • daktyle



Masło roztapiamy z cukrem muscovado, miodem i przyprawami. Sodę rozpuszczamy w 2 łyżkach cieplej wody. Garnek z cukrem, miodem i przyprawami zdejmujemy z ognia. Dodajemy jajka, mleko, rozpuszczoną sodę, mąkę, kakao, posiekaną czekoladę oraz grubo pokrojone migdały. Mieszamy aż wszystko się połączy. Masę przelewamy do wysmarowanej masłem formy - użyłam takiej o wymiarach 28x15 cm - i pieczemy w piekarniku nagrzanym do temperatury 170 stopni C. przez około 45 minut. Upieczone i wystudzone ciasto przecinamy na 3 warstwy, smarujemy powidłami i składamy w całość. Następnie przygotowujemy polewę: w rondelku rozgrzewamy masło, kakao, amaretto oraz śmietankę, mieszamy. Na końcu wsypujemy cukier puder i jeszcze raz dokładnie mieszamy. Wierzch i boki ciasta smarujemy polewą, a następnie dekorujemy posiekanymi bakaliami. 




Drogi Czytelniku, jeśli wykorzystałeś ten przepis, zapraszam Cię do przesłania zdjęcia ciasta na adres mailowy: anna.m.loska@gmail.com. Zdjęcie zostanie dołączone do albumu na Facebooku z potrawami wykonanymi przez Czytelników.



0 komentarze:

Prześlij komentarz

 

MAŁOPOLSKI APETYT

AGREGATORY

Durszlak.pl
Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów

Archiwum